söndag 5 oktober 2008

Ok så här var det......

Min andra graviditet startade med ett vackert plus inne på Växjö simhalls toalett, träningen i gymmet blev efter detta sådär, svårt att koncentrera sig! Sen kom illamåendet!!!! Jag tyckte at jag mådde illa med Ville men förstod snabbt att det finns olika dimensioner och nivåer av illamående. Lakrits var det som höll mig levande de rätt så vidriga 8 veckorna då jag spydde morgon, middag och kväll. Blev rätt proffsig ”spyare” till slut, efter kvällspassen på jobbet kunde jag lätt lite snyggt och diskret kräkas på väg hem utan att gå av cykeln!!
Graviditeten efter kräkperioden var rätt så krämpfri men magen var i vägen. Jag upplevde magen som en stolt trofé förra gången men nu var den mest en badboll som hindrade mig från att vara den aktiva glada mamman som min Ville var van vid. Men magen var fin och fast jag verkligen längtade efter att få ut min bebis så är jag givetvis redan nu sjukt nostalgisk över de gångna nio månaderna, märkligt! Gick givetvis över tiden, fasade för att det skulle bli 13 långa dagar som med Ville. Den 19 September började med molande svag värk i magen och ryggen, den kom och den gick men var långt ifrån regelbunden eller så stark att jag vågade hoppas på att det var på G. Förmiddag blev eftermiddag och samma diffusa värk kom med oregelbundenhet, ringde ändå Jonas och frågade om han möjligtvis kunde komma ifrån tidigare. Jag dansade med Ville och fikade vaniljbullar…..
Kvällen kom, vi nattade Ville. Nu hände det något från att ha varit svaga smärtor blev det nu mer intensivt, jag var tvungen att stanna för att andas igenom smärtan. Vid niotiden kom vad jag nu förstod var riktiga värkar med rasande fart, bara 3 minuter i mellan! Dags att ringa Sjukhus och barnvakt! Lillebror Rosenqvist var snabbt på plats och vi var varmt välkomna till förlossningen kvittrade den söta barnmorskan. Jag var fokuserad på min andning och tänkte positiva tankar om hur bebisen för varje värk borrade sig längre ner.
Fick träffa vår trevliga barnmorska, Jonas pratar, jag andas! Nu gör det ont men jag måste ligga stilla på rygg för en CTG-kurva och undersökning. Bebisen mår bra och jag är öppen 5 cm, jippi, duktiga fantastiska kropp!! Vi blir inskrivna 22:30 och 00:41 är vår fina kladdiga Stella ute, där i mellan andas, andas jag, hänger på en gåstol och tar den sista timmen lustgas. Jag älskar lustgas, den där masken skulle lätt få en hedersplats i bokhyllan här hemma! Det var en intensiv och häftig förlossning, det gör så sjukt ont och borde vara helt ogenomförbart men jag skall säga som det är: Jag är sjuk för ja jag kan faktiskt tänka mig att
göra det igen, fast säg inget till Jonas…….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar